Hogyan NE tekerj a Spinner® bringán?

Ez a videó remekül bemutatja, hogyan NE tekerj egy rögzített áttételű, lendkerekes bringán, mint amilyen a Spinner® is.

Mi is történik itt?

Könnyű megérteni, ha megvizsgáljuk a Spinner® kerékpárok mechanikáját. Ezek a bringák úgy vannak kialakítva, hogy egy körülbelül 20 kg tömegű lendkerék található elől, ami közvetlen összeköttetésben áll a pedálokkal. Fizikai tény, hogy egy 20 kg tömegű testnek hatalmas tehetetlensége van, ha egyszer lendületbe hoztad. A meghatározás szerint “a tehetetlenség törvénye a klasszikus fizika egyik alaptörvénye, melynek segítségével leírható a fizikai testek mozgása és annak változása a testre ható erők függvényében.” (Wikipédia)

A Spinning® bringán ellenállás nélkül, vagy nagyon csekély ellenálláson pörgetve is a tehetetlenség lesz a meghatározó – az izmaid ereje helyett a lendkerék tehetetlensége veszi át az irányítást a bringa felett. Mindez a bringa mechanikájából következik: mivel a Spinning kerékpáron a lendkerék közvetlen összeköttetésben áll a pedálokkal, a lábad pedig rögzítve van a pedálon (klipsszel vagy stoplival), ezért a tested a lendkerék tehetetlenségének játékszerévé válik. Úgy is fogalmazhatunk, a lendkerék tehetetlensége fogja rángatni a lábaidat fel és alá. Ez az erőhatás olyan mértékű, hogy az egész mozgásod kontrollálhatatlanná válik, melynek “eredménye”, hogy a lendkerék tehetetlensége minden egyes pedálcsapással a szó szoros értelmében kirepít, “kidob” a nyeregből, a gravitáció pedig visszadob oda – íme a nyeregben történő “pattogás” fizikai oka. (Ezen kívül a rossz pedálhajtási technika is lehet az oka – ezt is remekül megfigyelhetjük a videón, de erről szóljon inkább egy másik poszt). Mivel a lendkeréken gyakorlatilag zéró ellenállás van – az extrém magas fordulatszám és a pattogás  árulkodik róla – a videón látható bringások és oktatójuk (!) nem csak tökéletesen értelmetlen, de az ízületeikre nézve rövid és hosszú távon potenciálisan sérülésveszélyes mozgást végeznek. Nem tesznek mást, mint elpazarolják értékes idejüket és energiájukat valami olyasmire, ami nem csupán nem hatékony edzés, de még a testi épségükre is veszélyes (a sérülésveszélyt tovább fokozza a borzalmas kerékpárbeállítás is, de ez már csak hab a tortán).

Ülve tekerésnél is horror az egész, de 1:03-nál még ki is állnak – figyeld meg, ahogy az oktató (?) a karjaira támaszkodik, amellyel gyakorlatilag tehermentesíti a lábait, semmilyen érdemeleges és hatékony munkát nem végezve az alsótestének izmaival. Itt is jól megfigyelhető, hogy a lendkerék tehetetlensége mozgatja a lábait, ahogy azok tehetetlenül “utaznak” a pedálon”, azaz, a térdízületeit minden egyes pedálcsapásnál egy alulról jövő (!) káros erőhatás éri.

A megoldás pofonegyszerű (lenne): tegyetek ellenállást a lendkerékre! Az ellenállás megfelelő használatával (ellenállás = érzed, ahogyan megfogja a fék a lendkereket) lecsökken illetve megszűnik a lendkerék tehetetlensége, helyette a kerékpáros izmai által kifejtett erő hajtja a lendkereket. Ennek van értelme, ez hatékony! Abban a pillanatban, amint megfelelő ellenállás kerül a lendkerékre, kontrollálhatóvá válik a mozgás, elkezdesz teljesítményt leadni és indulhat az értelmes célok érdekében végzett, hatékony, biztonságos és a fizikai fejlődést előremozdító beltéri kerékpáros edzés.

A Spinning® program egyik alapelve, hogy soha nem használjuk ellenállás nélkül a bringát – minden képzett oktató elsődleges felelőssége, hogy mindezt megértesse, megtanítsa az óráin résztvevő embereknek. Bár még nézni is borzalmas ezt a videót, nagyon tanulságos és arra mindenképpen jó, hogy szemléltesse, hogyan működik a lendkerekes bringa. Ha ezt megérted és átgondolod, te is tudni fogod, mit NE és mit IGEN egy Spinner® nyergében.

Jó tekerést!

Szerző: Posch Gabriella, Spinning® Mesteroktató, kerékpár edző

error: Content is protected !!